Åsa Lindhagen, (MP), jämställdhetsminister

Hur stoppar vi tortyrporr och sexhandel?

|
Nyheter
Det pågår två pandemier, corona-pandemin och den ständigt pågående pandemin mäns våld mot kvinnor som nu ökar online. Den 6:e maj anordnade Åsa Eriksson och Maria Strömkvist, Socialdemokraterna, ett högaktuellt webinarium om tortyrporr och sexhandel.

– För att traditionell prostitution ska kunna ske måste man kunna träffas, så man skulle kunna tro att coronapandemin gör det svårare att köpa kvinnors kroppar. Så är det tyvärr inte. Mäns efterfrågan försvinner inte, utan ökar i kris. Hallickar och människohandlare ser ett perfekt tillfälle för den som vill kapitalisera på utsatthet och lidande i världen. I Rumänien ser vi en gigantisk ökning av kvinnor som börjar med webbcam. Istället för att män köper fattiga kvinnor på gatan går de istället online och köper övergrepp via nätet, sade Meghan Donevan, ledare forskning och förebyggande arbete på Talita. 

Meghan Donevan presenterade förra året forskningen Syns man inte finns man inte, där hon studerat den svenska porrindustrin. Det som förvånade henne mest var hur porrproducenter använde så sofistikerade sätt att grooma unga tjejer och dolde vad det egentligen handlar om genom att kalla det för blogg och modelljobb och locka med resor och pengar, och att tjejerna med pengarna kan köpa fina väskor och kläder.

– Värdet för många unga tjejer ligger i likes och följare, många tänker ”jag får ju ändå inte betalt för mina bilder på instagram så då kan jag lika gärna sälja och få betalt”. Jag hade till exempel kontakt med en 16-årig tjej som sedan hon var 13 år blivit utnyttjad och såld via en webbsida. Gemensamt för tjejerna som utnyttjas i industrin är att de är unga, har utsatts för sexuella övergrepp i barndomen, är ekonomiskt utsatta och lider av psykisk ohälsa, depression, ptsd och självmordstankar, sade Meghan Donevan.

Den första generationen som har sexuella övergrepp i fickan hela dagarna
En av de första branscherna att cyniskt utnyttja corona-pandemin var porrindustrin, som erbjöd italienare i karantän gratis premium-prenumerationer. Något som många, bland annat RFSU Stockholm, skojat om. Runt om i världen går porrtittandet upp och det finns ingen anledning att tro att Sverige skulle vara ett undantag.

– Det är oerhört problematiskt att stora organisationer som får statsbidrag tycker att porr, som ju är mäns våld mot kvinnor, är något att skoja om. Vi har aldrig tidigare levt i en kultur där barn, speciellt pojkar, haft tillgång till så här extremt material med sexualiserat våld mot kvinnor. Det finns lagstiftning för att skydda barn från porr men den har inte hängt med på nätet. Alla samhällets signaler att det här inte är för unga har upphört i och med internet. Vi kommer se en negativ utveckling när det gäller mäns våld mot kvinnor om vi inte storsatsar på att motverka porren, sade Olga Persson, förbundsordförande Unizon.

Unizon har länge arbetat med porrfrågan, bjudit in internationella experter till Sverige, publicerat rapporter med den existerande forskningen (sammanfattning här) och krävt akuta åtgärder. En av dem är åldersgräns för porr på nätet.

Per-Anders Sunesson, Sveriges ambassadör mot människohandel:
- Jag ställer mig bakom allt ni sagt här idag, tack för ert otroliga arbete för mänskliga rättigheter. Porr är våld och mäns våld mot kvinnor. Alla sorters porr har skadliga effekter för de som medverkar och för samhället i stort. Våldet i porren är oerhört grovt och jag skulle vilja veta om det faktiskt inte är olagligt, det är så extrema handlingar.

"Det fria valet är för den som är privilegierad"
Jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP) berättade om uppdraget till Barnombudsmannen om hur barns och ungas hälsa och relationer påverkas av pornografi och att inventera metoder för att begränsa tillgången till pornogarfi. Åsa Lindhagen avslutade med ett brandtal där hon lyfte att porr är avhumanisering av kvinnor och flickor.

– Till alla de som säger att porr och prostitution är ett fritt val säger jag screw you, det fria valet är för den som är privilegierad, sade Åsa Lindhagen.